آنزیم مسئول ارتباط بیماریهای متابولیکی و PCOS

26 ژوئن 2017- دانشمندان آمریکایی اخیراً ارتباط بین افزایش هورمونهای مردانه و بیماری متابولیکی در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کشف کردند.

آنها آنزیمی که هورمون مردانه در بافت چربی مبتلا به PCOS را فعال می‌کند، کشف نمودند. این آنزیم می تواند خطر سایر عوارض جانبی متابولیکی مانند دیابت نوع 2 و بیماری کبد چرب را در این افراد افزایش دهد.

در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک غالباً میزان بالاتری از هورمونهای مردانه درخون وجود دارد، دراین مطالعه برای اولین بار دانشمندان نشان دادند که این هورمونها در بافت چربی شکمی این افراد بسیار بیشتر از خون آنها است.

آنزیم مسئول این امر، AKR1C3 نام دارد که در بافت چربی زنان مبتلا به PCOS افزایش می‌یابد، به گفته‌ی محققان دانشگاه بیرمنگام این آنزیم باعث افزایش فعالیت هورمونهای مردانه می‌شود.

 پرفسور Wiebke Arlt، مدیر موسسه‌ی تحقیقات متابولیسم وسیستم‌ها دردانشگاه بیرمنگام گفت: این آنزیم منجر به افزایش فعالیت هورمونهای مردانه می‌شود و با افزایش تجمع قطرات چربی در سلولهای چربی و نهایتاً نشت و ورود اسیدهای چرب اضافه به جریان خون، موجب بروز مشکلات متابولیکی می‌گردد.

 پرفسور Arlt توضیح داد که تجمع بیش از حد اسیدهای چرب در سلولها بر نحوه‌ی پاسخ‌های سلولها  به انسولین تأثیر می‌گذارد، سلولهای چربی نسبت به انسولین کمتر پاسخ می‌دهند و بدن مجبور به تولید مقادیر بیشتری انسولین می‌شود. این موضوع سبب افزایش انسولین شده وحتی منجر به افزایش بیشتر میزان آنزیم AKR1C3 می‌شود.

 پرفسور Arltافزود: این چرخه‌ی معیوب باعث بروز عوارضی نظیر بیماری کبد چرب می‌‌شود که اخیراً اعلام گردید که در زنان مبتلا به PCOS شایع‌تر است.

دکتر Michael O'Reilly از دانشگاه بیرمنگام گفت: این مطالعه از آنجائیکه  نقش چربی بدن را در تولید افزایش این هورمونهای مردانه در زنان مبتلا به PCOS به تصویر کشیده است، بسیار مهم می باشد. افزایش این هورمونها توانایی بدن زنان را در ذخیره‌ی چربیها بطور موثر، دچار اختلال  می‌کند. یافتن راهی جدید برای کاهش خطر دیابت و بیماری کبد چرب در زنان مبتلا به PCOS، می‌تواند میلیونها نفر را از ابتلا به این دو بیماری نجات بخشد.

 نتایج این مطالعه درمجله‌ی Clinical Endocrinology &Metabolism منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/enzyme-could-explain-link-between-metabolic-disease-and-pcos-93937447.html